Medisch incident? Eerst praten
De nieuwste editie van LetselschadeNEWS besteedt aandacht aan de kracht van herstelbemiddeling tussen zorgverlener en patiënt. Drie belangenbehartigers van patiënten vertellen over wat zij in hun dagelijkse praktijk meemaken en het belang van goed begeleid contact door een onafhankelijke bemiddelaar.
“Openheid na een medisch incident: eerst praten.” is de titel van het artikel. Gerard Kloppenburg (Ottenschot Rechtshulp Letselschade), Annemiek van Reenen (Hofmans Letselschade) en Jeroen Filarski (DAS) hebben dagelijks contact met patiënten en spreken uit ervaring. “In 75 procent van de zaken waarmee cliënten bij ons komen, is geen sprake van aansprakelijkheid. Deze patiënt is boos, gefrustreerd en ontevreden, maar vindt nergens gehoor. Terwijl wat hij vooral wil, is sorry horen en dat het niemand anders overkomt.”
Onafhankelijke bemiddelaar
Kloppenburg, Van Reenen en Filarski breken in het artikel een lans voor een goed voorbereid en open gesprek tussen patiënt en zorgverlener, begeleid door een onafhankelijke en professionele bemiddelaar. Perspectief heeft inmiddels meerdere van deze trajecten begeleid, die zowel herstel opleveren voor patiënt als zorgverlener.
Lees het volledige artikel.
Meer weten over herstelbemiddeling na een medisch incident? Lees meer.