Contact na verkeersongeval
Ans van der Veen, medewerker van Slachtofferhulp Nederland, begeleidde een dochter en moeder die betrokken waren bij een ernstig auto-ongeluk. De dochter wilde in gesprek met de veroorzaker. “Het slachtoffer wilde heel graag weten hoe het zat. Wat er tijdens het ongeluk was gebeurd, hoe de veroorzaker het had beleefd.”
Perspectief-bemiddelaar Wil van der Veen begeleidde de bemiddeling. “Veroorzakers kunnen niet altijd vertellen wat er precies gebeurd is, terwijl slachtoffers dat juist graag willen horen. Ik bereid een slachtoffer daarop voor. Dat ze op die vraag dan geen antwoord gaan krijgen. Vervolgens ga ik met slachtoffers in gesprek over wat het voor hun toch kan opleveren. Waar ze nog meer behoefte aan hebben. Bijvoorbeeld laten zien welke gevolgen het ongeval voor hun heeft. Bij ongevallen met een dodelijke afloop zie ik vaak dat nabestaanden minutieus willen weten hoe de laatste minuten van hun dierbare is verlopen. Heeft hij of zij nog iets gezegd?”
Transparantie
Slachtofferhulp-medewerker Ans van der Veen was onder de indruk van de werkwijze van Perspectief: “Er is tijdens het bemiddelingstraject tot in de kleinste details transparantie. Dat is heel belangrijk. Mijn cliënte wist daardoor van tevoren heel duidelijk wat ze kon verwachten. Het uiteindelijke gesprek was heel mooi. Voor mijn cliënte was het belangrijk te horen dat het hem speet. Voor hem was het heel goed te weten dat ze niet rancuneus was.”
Lees het gehele artikel in LetselschadeNEWS van april.
Lees verder hoe herstelbemiddeling na een verkeersongeval werkt.