Marcel ging in gesprek met de mensen die hij aanreed

RTLnieuws: Marcel ging in gesprek met de mensen die hij aanreed

09/06/2023

Na een (ernstig) ongeluk draait alles om slachtoffers of nabestaanden, wat begrijpelijk is. Maar ook veroorzakers kunnen nog jaren last hebben van een ongeluk. En ook zij kunnen hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld in de vorm van begeleid contact met het slachtoffer. Hoe belangrijk aandacht voor de veroorzakers is, weet ook jurist Femke Ruitenbeek, die promoveerde op het onderwerp.

'En de veroorzaker dan?' heet haar proefschrift. Het is een onderzoek naar de ervaringen van veroorzakers van letselschade. Ze interviewde daarvoor tientallen ongevalsveroorzakers, verzekeringsjuristen, aansprakelijk gestelde artsen, advocaten en andere betrokkenen. De belangrijkste conclusie in het onderzoek is dat in de letselschadepraktijk veel meer aandacht moet komen voor de veroorzaker. "We weten dat het slachtoffer behoefte heeft aan excuses, maar ook voor de veroorzaker is contact heel belangrijk."

"Zij voelen veel onmacht, schuld en schaamte, maar kunnen die gevoelens vaak niet goed kwijt, juist omdat ze vaak niet bij de schade-afhandeling betrokken zijn. Ze willen graag wat betekenen voor het slachtoffer, maar weten niet hoe. Ze krijgen niet altijd gelegenheid om excuses te maken. Het ontbreken van het contact met het slachtoffer vinden zij heel moeilijk."

Op de website van RTLnieuws vertelt Marcel zijn verhaal. Marcel – zijn echte naam is bekend bij de redactie – weet precies hoe lastig dat kan zijn. Bij hem ging het een aantal jaren geleden faliekant fout. Uit respect voor de betrokken verkeersslachtoffers wil hij zijn verhaal anoniem vertellen.

"Ik heb enkele jaren geleden drie mensen aangereden op een heel donkere weg. Ik had ze niet op straat zien lopen en heb ze toen geschept met de auto. Gelukkig heb ik niemand doodgereden, maar ze zijn nog wel allemaal aan het herstellen."

'Wilde weten hoe het met ze was'

"Het is heel erg heftig geweest. Je ziet zo'n ongeluk niet aankomen, zeker niet op zo'n donkere weg. Het is wel het laatste wat je kunt bedenken als je de auto instapt; dat er over een paar minuten mensen op de motorkap liggen."

"De eerste maanden na het ongeluk waren ontzettend zwaar. Ik zag steeds het ongeluk voorbijflitsen in m'n hoofd. Ik had aan de politie al een paar keer aangegeven dat ik contact wilde hebben met de slachtoffers, ik wilde weten hoe het met ze was. Ook wilde ik een kaartje sturen om te laten weten dat ik spijt had, maar ik hoorde maar niet of dat mocht."

"Vervolgens zeiden de slachtoffers tegen de politie dat ze het raar vonden dat ik niets had laten weten. Dat deed dubbel zoveel pijn. Dit had voorkomen kunnen worden. Het gaat fout bij de communicatielijnen. De politieagent en verzekeraar willen het slachtoffer daar dan niet mee belemmeren."

Veroorzaker en slachtoffer(s) in gesprek

Het gaat bij letselschadezaken om situaties die grote impact hebben op de persoonlijke leefwereld van mensen, weet Ruitenbeek, die voordat zij aan dit onderzoek begon ruim veertien jaar als advocate werkte. "Als het systeem daar geen ruimte voor geeft, doe je daarmee ook de veroorzaker te kort", zegt ze.

Lang niet altijd is bekend dat er een stichting bestaat, Stichting Perspectief Herstelbemiddeling, die mensen na een ingrijpende gebeurtenis met elkaar in contact brengt. In het geval van Marcel werd dat wel voorgesteld, door de rechtbank. "Daar stond ik heel erg voor open. Ik wilde dit al vanaf het begin."

Lees verder op de website van RTLnieuws: Marcel ging in gesprek met de mensen die hij aanreed: 'Loste alles op' | RTL Nieuws

Wil je meer weten over contact na een verkeersongeval? Lees verder. Of neem direct contact met ons op om te bespreken wat we voor je kunnen betekenen: 030 – 234 0045.