Tips voor professionals

Infographic voor professionals: tips om contact bespreekbaar te maken

20/11/2020

In de Internationale Week van Herstelrecht besteedden we aandacht aan hoe contact met de ander bespreekbaar te maken. We deelden signalen die kunnen duiden op een herstelbehoefte bij betrokkenen. En we gaven tips waar je op kunt letten om de mogelijkheid van herstelbemiddeling met je cliënt te bespreken. Diverse professionals vertelden over hoe zij dit doen.  

We besluiten de week met een overzicht van de signalen en alle tips, met onder andere voorbeeldvragen die je aan je cliënt kunt stellen. Andere tips zijn: vul niet in voor de ander en ben je bewust van je eigen houding. Help je cliënt uit zijn of haar rol als slachtoffer of dader te stappen. En een hele praktische tip: gebruik één van onze folders!

Download de infographic.

Ervaringen professionals

Wil je weten hoe andere professionals het aanpakken, lees dan de ervaringsverhalen van onder andere reclasseringswerker Lizet, jeugdzorgwerker Linda, Slachtofferhulp-medewerkers Gladys, Katja en Ans, politie-agent Stefan en drie professionals die in de gevangenis werkzaam zijn: herstelconsulent Evert, re-integratiemedewerker Eric en geestelijk verzorger Theunis.