Onze werkwijze in stappen

Wanneer je je aanmeldt voor herstelbemiddeling zijn er een aantal standaard stappen die worden doorlopen. Hieronder leggen we uit hoe die stappen eruit zien, en wat je kunt verwachten. Je kunt ook de video hieronder bekijken met uitleg over hoe herstelbemiddeling werkt. 

Goed om te weten

  • Deelname aan herstelbemiddeling is vrijwillig.
  • Herstelbemiddeling kan op ieder moment, kort na de gebeurtenis of jaren later.
  • Alle partijen kunnen op elk moment de bemiddeling starten en stopzetten.
  • De gesprekken zijn vertrouwelijk.
  • De bemiddelaar is neutraal en stelt de wensen en behoeften van beide partijen centraal.
  • Als je geen (goed) Nederlands of Engels spreekt, of doof/slechthorend bent, kunnen wij een tolk voor je regelen. Dit kost voor jou niks.

1. Contact met het aanmeldpunt

Nadat we jouw aanmelding binnenkrijgen, neemt eerst het aanmeldpunt contact met je op. Zij bellen of mailen jou om uitleg te geven over herstelbemiddeling, eventuele vragen te stellen en beantwoorden, en om af te stemmen wanneer een bemiddelaar contact met je zal opnemen om een afspraak te maken voor een eerste gesprek. 

2. Het eerste gesprek met de bemiddelaar

De bemiddelaar maakt een afspraak met je voor een gesprek. Hierin bespreek je met de bemiddelaar waarom je contact met de ander wilt, en wat jouw wensen en behoeften zijn. De bemiddelaar kan ook meer uitleg geven over hoe het proces werkt en wat je kunt verwachten, en kan jouw vragen beantwoorden. Je kunt na dit gesprek ook besluiten dat je toch geen contact wilt met de ander. Dan stopt de bemiddeling.

3. De bemiddelaar legt contact met de ander

De bemiddelaar stuurt een brief aan de andere partij om te vragen of diegene ook contact met jou wil. Diegene kan zelf kiezen om er wel of niet op in te gaan. Als de ander ook in contact wil komen, bespreekt de bemiddelaar ook met diegene wat hun wensen en behoeften zijn, en waarom diegene met je in contact wil komen. Zo kan de bemiddelaar goed een inschatting maken over hoe het contact voor jullie beiden kan helpen.

4. Voorbereiding van het contact

Voordat jij en de andere partij met elkaar in contact komen, gaat de bemiddelaar het contact goed met jullie voorbereiden. 

Vorm van contact kiezen
  • Een gezamenlijk gesprek: De bemiddelaar bereidt dit gesprek met beide partijen apart voor en begeleidt het gesprek.
  • Een briefwisseling: De bemiddelaar ondersteunt de deelnemers daarbij.
  • Een pendelbemiddeling: De deelnemers ontmoeten elkaar niet: de bemiddelaar brengt vragen en reacties tussen beide partijen over en weer.
  • Een video- of audiobericht: De deelnemers kunnen met hulp van de bemiddelaar een video- of audiobericht opnemen voor de andere partij.
Locatie kiezen

Als jullie besluiten een gezamenlijk gesprek te hebben, kiest de bemiddelaar een neutrale locatie in overleg met beide partijen. Dit kan bijvoorbeeld een kantoor van Slachtofferhulp zijn, een politiebureau, of een andere plek.

Details bespreken

Het kan ook fijn zijn om een aantal dingen al van tevoren besproken te hebben. Bijvoorbeeld wie er als eerste binnenkomt, of jullie handen gaan schudden, of wie waar gaat zitten. Je kunt ook een steunfiguur meenemen die jou kan ondersteunen, zoals een familielid, vriend of hulpverlener. De ander mag ook een steunfiguur meenemen. Dit stemt de bemiddelaar van tevoren met jullie af. Deze afspraken zorgen ervoor dat iedereen al ongeveer weet wat ze kunnen verwachten, en dat kan wat spanning wegnemen.  

5. Afronding

Na het contact beslissen jij en de ander samen wat er met anderen gedeeld mag worden. In de meeste gevallen is één gesprek voldoende en eindigt daarmee de bemiddeling. Een paar weken na de bemiddeling belt de bemiddelaar je nog een keer om te vragen hoe je de bemiddeling hebt beleefd en hoe je erop terugkijkt. Als laatste ontvang je een afsluitbrief van de bemiddelaar. Hiermee is de bemiddeling volledig afgerond.