Interview met Nathalie de la Cousine in LetselschadeNEWS
Nathalie de la Cousine is nu een jaar de nieuwe directeur van Perspectief Herstelbemiddeling. Ze begon in januari 2021 midden in een Corona-lockdown. Een organisatie die het van het persoonlijk contact moet hebben, was een tijdlang tot online interactie veroordeeld. Voor LetselschadeNEWS maakten we een tussentijdse balans op.
Je zit hier nu een jaar, bevalt het?
“Ja, het bevalt me heel goed! Herstelbemiddeling is een heel mooi onderwerp, waarvan je veel impact ziet. Voor iedereen is die impact anders, ook in ‘lichte’ zaken kunnen betrokkenen er veel aan hebben. De meerwaarde die een bemiddeling kan hebben raakt mij. Ik kijk met veel bewondering naar onze bemiddelaars. Wat ik zo knap vind, is hoe open ze voor iedereen staan. Ze luisteren zonder een oordeel te vormen naar beide kanten. En daarmee maken ze het mogelijk voor dader en slachtoffer om contact te maken en met elkaar in gesprek te gaan.”
Er zit vaak een heel verhaal achter een delict of een ongeluk. Je hebt niet een maatschappij van goeieriken en slechteriken en verder niets ertussen.
Wat is je nog meer opgevallen?
“Dat daders zich vaker aanmelden dan slachtoffers. Het geeft aan dat het nooit alleen maar zwart of wit is. Er zit vaak een heel verhaal achter een delict of een ongeluk. Je hebt niet een maatschappij van goeieriken en slechteriken en verder niets ertussen. Wat me ook raakte was een gesprek dat ik met een deelnemer aan een herstelbemiddeling heb gehad. Hij had een ernstig delict begaan. Hij wist niet dat ik bij Perspectief werkte, maar vertelde me dat zijn leven radicaal ten goede was veranderd na het herstelcontact.”
Wanneer kunnen professionals naar herstelbemiddeling doorverwijzen?
“Professionals in het veld kunnen mensen op herstelbemiddeling wijzen, of dat nou in een gevangenis is, een advocaat of een verzekeraar. Dat kan op verschillende momenten. Je kan het zaadje planten, het eens noemen in de hoop dat iemand er later mee aan de slag wil: ‘je hoeft er nu niets mee, maar weet dat dit er is’. Je kunt als professional ook actief de signalen herkennen. Stel dat een cliënt of gedetineerde nog heel verdrietig is, nog veel vragen heeft of veel berouw toont. Dan kan je actiever op herstelbemiddeling wijzen.”