Recht in de ogen gezien? 5 tips voor professionals
In de tv-serie Recht in de ogen zien we slachtoffers en daders van (ernstige) misdrijven met elkaar in gesprek gaan. Bij Perspectief Herstelbemiddeling doen we dit dagelijks: contact begeleiden tussen slachtoffers en daders zodat zij weer verder kunnen. Waar de samenleving lijkt te verharden en polariseren, laten wij zien dat het ook anders kan, want contact met elkaar hélpt. Vragen stellen, antwoorden geven, elkaar in de ogen kunnen kijken; het leidt tot erkenning, minder woede of minder angst. Professionals in het werkveld kunnen hier een belangrijke bijdrage aan leveren. We geven vijf tips.
Onder leiding van presentator Charles Groenhuijsen zien we in de tv-serie Recht in de ogen op NPO1 ontroerende ontmoetingen waarbij woede en tegenstellingen plaats maken voor begrip en erkenning, soms zelfs voor verzoening. In Nederland wordt herstelrecht duizenden keren per jaar toegepast voor verschillende zaken. Van lichte vergrijpen tot moord- en zedenzaken. Maar ook bij verkeersongelukken waarbij er geen sprake was van opzet. Toch is het vaak nog onbekend.
Opgelucht
Voor onze bemiddelaars van Perspectief Herstelbemiddeling, die jaarlijks bemiddelen tussen honderden betrokkenen van ingrijpende gebeurtenissen, is het dagelijkse praktijk. Onze bemiddelaars zien elke dag wat het met mensen doet. Het levert beide partijen wat op. Deelnemers kunnen vragen stellen en antwoorden geven. ‘Hoe is dit gebeurd?’, ‘Lette je niet goed op?’ of ‘Waarom koos je mij?’ Zo krijgen ze meer inzicht in hoe het zover kon komen en maakt het een dader of veroorzaker bewust van de gevolgen van de gebeurtenis. Deelnemers voelen zich na het contact vaak opgelucht, of zijn minder angstig en minder boos. Het helpt hen een volgende stap te zetten en kan herhaling voorkomen.
Contact bespreekbaar maken
Maar dan moeten slachtoffers en daders van delicten, seksueel misbruik of verkeersongevallen wel wéten dat ze gebruik kunnen maken van herstelbemiddeling. Om herstelrecht te laten plaatsvinden, is het belangrijk dat één van beide partijen het weet of erop gewezen wordt. In veel gevallen helpt het als een professional die werkt met betrokkenen hen hierop wijst. Uit de praktijk blijkt dat dat een goede eerste ingang is en vervolgens pakt een bemiddelaar het verder op.
Speciaal voor deze professionals maakten we een infographic met tips om herstelbemiddeling met een cliënt bespreekbaar te maken en signalen die erop kunnen wijzen dat een slachtoffer of dader behoefte zou kunnen hebben aan contact met de ander.
Contact bespreekbaar maken
- Niet invullen voor een ander (NIVEA).
- Bewustwording van je eigen houding.
- Laat je cliënt uit zijn/haar rol van slachtoffer of dader stappen
- Vragen die je een slachtoffer/nabestaande of een dader kunt stellen. (zie infographic voor voorbeeldvragen die je kunt stellen)
- Laatste tip: gebruik een folder of de adviestool.
Aanmelden
Tenslotte, mocht je iemand aanmelden voor herstelbemiddeling, dan betekent dit niet dat diegene direct in contact wordt gebracht met de ander. Onze bemiddelaars gaan eerst met de aanmelder onderzoeken wat de wensen en behoeften zijn in een verkennend gesprek. Daarna beslissen de aanmelder en de bemiddelaar pas of het traject verder gaat of stopt.
Wil je iemand aanmelden voor bemiddeling? Vul dan het formulier in.
Meer weten? Bel gerust.
Tel: 030 - 234 00 45
Recht in de ogen is op dinsdag 7 juni, 14 juni en 21 juni te zien om 21.20 uur bij MAX op NPO 1 of terug te kijken via NPO Start.